Yli 140 ihmistä, joista 34 naisia, pidätettiin Oaxacan kaupungissa eteläisessä Meksikossa 25. marraskuuta, kun mielenosoitus osavaltion kuvernööriä vastaan päättyi väkivaltaisiin yhteenottoihin liitto- ja osavaltion poliisien kanssa.
oaxaca2.jpg
Raporttien mukaan monia pidätetyistä piestiin ja heitä uhkailtiin kuolemalla. Useiden päivien ajan heitä estettiin ottamasta yhteyttä perheisiinsä tai saamasta lainopillista neuvontaa tai riittävää lääkinnällistä hoitoa.

Marraskuun 27. osavaltion viranomaisten pyynnöstä pidätetyt siirrettiin liittovaltion vankilaan Nayaritin osavaltioon, 1200 km päähän Oaxacasta, missä pääsy perheen, lakimiesten tai sairaalahoidon pariin olivat tiukasti rajoitettuja. Ihmisoikeusjärjestöt ja sukulaiset, joille lopulta annettiin vierailulupa, ilmoittivat monilla vangeilla edelleen olleen jälkiä pidätyksen aikaisista pahoinpitelyistä ja julmasta kohtelusta vankeudessa, mm. ajellut päälaet jopa naisilla. Kansallinen Ihmisoikeuskomissio on tutkinut vankeja, mutta ei ole julkaissut havaintojaan, joskin äskettäin julkaistussa väliraportissaan Oaxacan selkkauksesta se kuvaili yleistä välinpitämättömyyttä perustavista ihmisoikeuksista.
oaxacamap.gif
Kaksi päivää Nayaritiin saapumisen jälkeen kolme jalkapallon pelaajaa vapautettiin ilman syytteitä, kun viranomaiset myönsivät, etteivät he olleet mukana mielenosoituksessa.

Toimi! Kopioi vetoomus
kansainvälisen Amnestyn sivuilta ja lähetä Meksikon viranomaisille.